Machinefabriek Padmos

22 oktober 2019

Je kent het wel, je loopt op de dijk van de Koaje naar ’t Nieuwlandje en kijkt naar wat er beneden bij Padmos gebeurt. Je ziet mannen in overalls, schepen groot en klein en het geluid van machines en gereedschappen. Maar wat er achter die glazen wand nu precies schuilgaat, dat weet je misschien niet. Daarom vroegen we de man aan het roer, Leon, naar het reilen en zeilen binnen Padmos. 

Wat zeg je wanneer mensen vragen naar wat Padmos is en doet? 
‘’We zijn een scheepswerf in de breedste zin van het woord. Zo zijn we gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, onderhouden en verbouwen van hoofdzakelijk vissersvaartuigen voor alle typen visserijen. Dit doen we nu vanuit drie vestigingen: Stellendam, Bruinisse en het Ierse Kilmore Quay.’’

 width=
Je bent in 1991 ingestapt in het bedrijf van je vader en oom. Hoe ging dat?
‘’Heel eerlijk, er zijn niet veel woorden over vuil gemaakt. Mijn opa is in 1930 begonnen met een werkplaats voor reparatie en motoren van visserijlieren van Bruse mosselschepen. Dat werd langzamerhand steeds verder uitgebreid met de uitvoering van reparaties en renovaties op bestaande schepen. Dit is trouwens nog altijd een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden, maar er is natuurlijk ook een hoop veranderd.’’

Zoals?
‘’We weten allemaal dat de visserijbranche binnen Europa al jaren onder vuur ligt. Dat betekent dat er veel schepen verdwijnen en bestaande schepen móeten innoveren om aan alle regels te blijven voldoen. Dat stimuleert ons om nieuwe schepen voor nieuwe visserijmethoden te ontwerpen en te bouwen. Denk aan: schepen met een laag brandstofverbruik of een hoog arbeidscomfort.’’

Het draait tegenwoordig dus steeds meer om duurzaamheid en zuinigheid?
‘’Klopt. Die termen worden alsmaar belangrijker. Ook hier. Een project dat hier goed op aansluit, is de ontwikkeling en bouw van de MDV-1 voor Stichting Masterplan Duurzame Visserij. Hier wonnen we in 2016 ook de prestigieuze prijs Schip van het jaar mee.’’

 width=
Iets om trots op te zijn, lijkt me. 
‘’Zeker, maar je moet ook proberen om met beide beentjes op de grond te blijven. We zijn heel blij dat het concept van de MDV-1 zo’n succes was, maar we zijn ook alweer bezig om dit te verbeteren. Je moet in beweging blijven.’’

Worden die schepen eigenlijk allemaal in Nederland gebouwd?
‘’Ja, dat vinden we belangrijk. Mede daarom ben ik ook aangesloten bij de OVB. Het is goed om te weten waar ondernemers in de buurt zich mee bezig houden, wat ze kunnen en wat voor hen belangrijk is. Zo kom je erachter dat je misschien wat voor elkaar kan betekenen. In welke vorm dan ook. We proberen elkaar te versterken en in stand te houden. Ook dus met de scheepsbouw in Nederland.’’

Laatste vraag, wat is je allerleukste moment in de periode dat je onderneemt?
‘’Ik denk de bouw van de grootste mosselkotter ter wereld. De WT-231 Emerald Gratio voor Ierse rekening. Dit was in 2016.’’

Benieuwd naar meer ondernemersverhalen? Deze maand gingen we ook in gesprek met Annemarie de Ronde van AmpersantKarin Jumelet werkzaam bij Rabobank Oosterschelde en Henri Vogel van VIA-Adviseurs.


Deel deze pagina: