In de ban van de verbouwing en uitbreiding van Market Plaza

12 november 2019

Eind september was het dan eindelijk zover: de start van de verbouwing en uitbreiding van Market Plaza. Sindsdien is deze opknapbeurt gesprek van de dag in de straten en huizen van Bru en daarom besloten we eens af te spreken met de man achter Market Plaza, Roberto van Veldhuizen. 

Het heeft even geduurd, maar jullie zijn dan eindelijk van start met de verbouwing en uitbreiding van Market Plaza. Kun je eens uitleggen hoe dat voelt?
‘’Dat ‘even’ is nog zacht uitgedrukt. We zijn al sinds half jaren ’90 bezig met diverse plannen. Daarvoor zijn in fases verschillende panden gekocht. Denk aan: de woning van familie Schraver, de showroom en garage van Lada Bal, de bakkerij/lunchroom van bakker Spelt, de C1000 supermarkt van familie Schot en de woning van J. Bal. In de jaren, of inmiddels decennia, hebben we niet stilgezeten maar tot een daadwerkelijk Masterplan van vaststelling en uitwerking kwam het niet. Na een moeilijke periode qua samenwerking met de gemeente staan nu gelukkig de neuzen dezelfde kant op binnen dit project en dat voelt fijn.’’

De nieuwe ingang hebben we inmiddels ontdekt. Tot wanneer blijft dit zo?
‘’Deze blijft in bedrijf totdat de huidige Albert Heijn gaat sluiten om de winkel aan de binnenzijde volledig te strippen. Alleen de buitenmuren blijven dan staan. Als alles gaat zoals het zou moeten gaan, heropenen we de compleet vernieuwde en 50% grotere Albert Heijn supermarkt én aan de andere pleinzijde het nieuwe gebouw met Etos en Gall&Gall op woensdag 18 maart 2020.’’

 width=
Is dat moment dan ook meteen het einde van de verbouwing?
‘’Nee, we zijn dan nog niet klaar. Op dit moment ligt er een aanvraag voor de bouw van ‘Blok 3’, recht tegenover de Albert Heijn. In dit blok komt ruimte voor andere winkels met daarboven twee lagen appartementen. Op die manier maken we het plein met wanden af en zo ontstaat er een nieuw, intiem en fris plein waar het goed wonen en winkelen is.’’

Is het al duidelijk welke ondernemers er in de winkels komen?
‘’Nee, nog niet. Hoewel we zelf ideeën hebben over welke winkels hierin zouden kunnen komen, gaan we op korte termijn een enquête uitsturen onder de bevolking en toeristen. Wat missen zij en wat willen zij? Als we dat weten, kan de aantrekkingskracht naar ons dorp groeien en kunnen we het plein echt laten leven!’’

Kun je ons nog eens verder meenemen in de plannen die er liggen?
‘’Het leuke van een groot plan is dat er zoveel is om te vertellen. Boven alles ben ik trots dat Bruinisse straks, naast alle andere plannen die al gerealiseerd zijn of nog gaan plaatsvinden, weer een mooi plein heeft waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Maar om meer in detail te treden, wordt de Albert Heijn supermarkt 50% groter. Dat betekent dat de supermarkt niet alleen qua oppervlakte groter wordt, maar ook een breder assortiment krijgt in vers, diepvries, non-food en houdbaar. Verder komt er meer ruimte om te winkelen, komen er bredere paden en meer pleintjes. Dit alles is onderdeel van een nieuw concept, wat inmiddels in zo’n 100 winkels van Albert Heijn is uitgerold. Onze andere winkel in Burgh-Haamstede heeft dit concept sinds dit voorjaar en klanten zijn dolenthousiast. Ook Etos en Gall&Gall ondergaan dezelfde metamorfose: meer ruimte, nieuwe formules, meer assortiment en ook hier willen we klanten meenemen in proeven, ruiken, voelen, horen en zien. Wij kunnen niet wachten!’’

Wat zijn volgens jou de grootste voordelen van de verbouwing en uitbreiding voor Bru?
‘’Zoals gezegd, een mooi winkel-woonplein waar iedere gebruiker trots op kan zijn. Ik verwacht ook dat de leefbaarheid hierdoor verbeterd. Meer voorzieningen in een omgeving die schoon, heel en veilig is en bovendien omgeven wordt door diverse prachtige boomsoorten. Een ander voordeel is ook het verleggen van de Dreef. Hierdoor ontstaat een vierkant plein wat in oriëntatie een fijnere plek oplevert voor bewoner en toerist.’’

Naar welk moment kijk jij het meeste uit?
‘’Dat is toch wel de blik van klanten en medewerkers op het moment dat ze de nieuwe winkels voor het eerst betreden. Daar doe je het toch voor. En verder mag je als mens en ondernemer gelukkig zijn wanneer je dit proces van uitbreiden kunt én mag meemaken. Hoewel de weg lang was, is iedere dag een stapje vooruit een moment waar ik gelukkig van word. Dat moeten we soms ook wat meer beseffen.’’


Deel deze pagina: