Ampersant

25 september 2019

Groei hoort bij ondernemen. En daar is Anne-Marie van Ampersant het levende voorbeeld van. Zij startte zo’n 15 jaar geleden met het verkopen van woonaccessoires en zijdebloemen, maar haar zaak is inmiddels uitgegroeid tot een totale interieurwinkel waar wensen van klanten worden omgezet naar een prachtig wooninterieur. We vroegen haar naar momenten uit deze periode en haar aanbod nu. 

Hoe heb je ooit de stap genomen om voor jezelf te beginnen?
‘’De wens om zelf een zaak te beginnen, speelde al wat langer in mijn hoofd. De kinderen werden ouder en manlief was vaak op ’t Wad’ te vinden waardoor ik iets voor mezelf wilde. Het pand aan de Korte Ring kwam op een gegeven moment beschikbaar en ik dacht alleen maar: dit moet ik doen. Dat was natuurlijk wel een hele uitdaging. Zeker zonder ervaring.’’

Maar het is gelukt. En met succes.
‘’Zeker! Daar ben ik ook heel blij mee. Ik begon met het verkopen van woonaccessoires en zijdebloemen, maar dat is heel wat uitgebreid de laatste jaren. Ik voelde me het allerfijnst wanneer ik mensen kon helpen en adviseren over hun interieur. Vandaar dat ik het ook meer in die richting ben gaan zoeken. Zo ontvangen we nu veel klanten met een bovengemiddelde belangstelling op het gebied van wonen. Klanten die het belangrijk vinden om de juiste keuzes te maken en het fijn vinden om hierin advies te krijgen. Wij gaan dan vaak met de klant in gesprek, denken mee en adviseren ze over bijvoorbeeld kleurgebruik, verlichting, raambekleding of het indelen van een ruimte.’’

 width=
Kun je ons eens meenemen in zo’n traject?
‘’Bij de eerste afspraak nodigen wij de klant altijd uit in onze winkel. Wij vragen ze dan van tevoren of ze een plattegrond en wat foto’s willen meenemen van de betreffende ruimte(s). Ook zijn het meebrengen van inspiratiebeelden (Pinterest-borden of foto’s uit woonmagazines) belangrijk in deze fase. Puur om aan te voelen wat iemand inspireert of mooi vindt. Vaak hebben we door die beelden al snel een gevoel wat mensen aanspreekt en door met elkaar in gesprek te gaan wordt dat alsmaar duidelijker. We vragen dan bijvoorbeeld naar de gezinssamenstelling, hoe het huis wordt gebruikt, welke ruimtes belangrijk zijn, etc. Zo wordt het totaalplaatje meer en meer duidelijk. Vervolgens plannen we een afspraak in bij de klanten thuis. Dit omdat we dan de lichtinval en de ruimtes beter kunnen beoordelen. Een foto van een ruimte kan er in het echt altijd heel anders uitzien. En dan is het tijd voor het allerleukste: het advies. Door de uitgebreide collecties stoffen en materialen zijn er gelukkig veel mogelijkheden, maar we zijn altijd opzoek naar die perfecte match. Een huis moet namelijk helemaal passen bij de persoonlijke woonwensen. Dat vinden we belangrijk.’’

Gaat het ook weleens mis?
‘’Gelukkig niet. Wél heb ik ooit meegemaakt dat een volledige tuindeur gedemonteerd moest worden om een bank naar binnen te dragen.’’

 width=
Haha, vertel…
‘’Een klant kocht bij ons een bank. Eentje van een flink formaat, waardoor ik mij afvroeg of de bank wel door de deur zou passen. De klant (wiskundeleraar van beroep) zou de deur opmeten en kwam terug met het antwoord: ‘’Volgens mijn berekening moet het precies passen als we hem een x aantal graden draaien.’’ Ik vertrouwde hem volledig, maar op de dag zelf bleek dit toch niet helemaal zo te zijn. Hij kon het maar niet begrijpen. En terwijl de lucht steeds zwarter en donkerder werd, kwam de buurman gelukkig helpen. Ze besloten de volledige tuindeur eruit te halen en zo kon de bank wél naar binnen. Precies op het moment dat de pootjes de vloer raakten, barste er een enorme plensbui los. Bedankt buurman!’’

Als je zo terugkijkt op de afgelopen 15 jaar, waar ben je dan het meest trots op?
‘’Allereerst natuurlijk de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt, maar vooral ook dat we het vertrouwen van klanten krijgen om hun huis een echt thuis te maken. Dat maakt het dat ik iedere dag plezier heb in mijn werk. Ik heb echt nog geen moment spijt gehad dat ik 15 jaar geleden deze keuze heb gemaakt.’’

Ook toe aan een nieuw interieur? Dan heb je geluk, want de oktober woonmaand staat voor de deur. Je kunt dan een gratis afspraak maken bij Ampersant voor woonadvies. Extra leuk: Ampersant trakteert je bij deze afspraak op een gift voucher van €150 én een luxe woonmagazine. Of dat geen feestje is!


Deel deze pagina: